Jag fick så mycket positiv feedback från läsare på FB som hade torrfastat, att jag vill be de som har lust att testa ett nytt protokoll. Det är att göra 1-3 dygns torrfasta som börjar med att tömma tarmen och sedan tugga i sig liten mängd av örter och kryddor, samt göra nässköljning och “oilpulling” varje dag. I syfte att se om denna extra rening och örtstimulering ger en förbättrad fasteeffekt för kroppen.

  • OBS! det är INTE en uppmaning till någon att göra sett, utan ett förslag för de som själva är intresserade av att testa något nytt och registrera effekten på sin kropp. Det är för välmående personer med hälsosam livsstil, inget annat.

Torrfasta är vad det låter, ingenting intag alls, varken mat eller dryck. Det görs vanligen ett till tre dygn, men en del gör längre och det är tydligen flera hälsofördelar. Vanlig fasta innebär att man dricker vatten, juicer, buljonger etc, och fasta är vetenskapligt studerat. Det gör en massa bra för kroppen: aktiverar autofagi, så kroppen kan bryta ner gammalt och städa ur, och nya stamceller bildas så du kan reparera slitna organ. det stimulerar immunförsvaret och minskar risken för hjärtattack och cancer. Torrfasta lär göra fastan ännu mer effektivt, tre gånger mer autofagi och vatten producerar genom att bryta ner fett från fettreserven i kroppen. Jag återkommer med blogg om det, samt skriver om allt detta i Sannas Fastebok som kommer maj 2010.

Testa följande:

1. Börja torrfastedagen med att Salvattenflushen

Därför att det tömmer tarmen – så att kroppen/tarmen kan switch från matsmältning till detox. Samtidigt bra att bli av med “bråtet” för Saltvattensflushen får ut eventuella gamla avlagringar och kan tömma tarmfickor. Samtidigt fyller det på med ev spårämnen och salter – utfall kroppen skulle behöva det. Men eftersom saltvattenflushen även drar vatten ur kroppen får man gärna dricka 0,5-1 liter vatten en halt till en timme efter saltvattnet druckits – och sen starta själva torrfastan på fm.


2. Tugga på örter och kryddor som stimulerar självläkningen

Mina förslag är – och obs utspritt under dagen eller dagarna – och det handlar om små mängder som tuggas länge o väl så att saliven stimuleras och det. aktiverar även massa av våra uråldriga sinnesreceptorer i munnen – inklusive vagusnerven:

  • Kryddor: hel kryddnejlika, fänkålsfrön, kumminfrön, hela kardemummakärnor.
  • Örter som: basilika, timjan, rosmarin, mynta, oregano (helst färska örtkryddor).
  • Rötter: ingefära & gurkmeja helst färska.

3. Flusha näsan och bihålorna

Med en nässköljare sköljer du ur bihålorna morgon och kväll med lite saltvatten. Gurgla även munnen och svalget med vatten morgon och kväll, och spotta ut. Att gurgla är bra för det aktiverar kroppens största nerv Vagusnerven, som styr ALLA organ i hela kroppen. Länk till blogg om vagusnerven längst ner.

Annons

  • Visste du att bihålorna har en volym mellan 3 till 3,8 dl! Tar man in näsans volym är det upp till 4,5 dl – det är en stor volym och bra skölja ur. (Data uppmätt med akoustisk rhinometri på 659 personer, ref.)

4. Gör oilpulling

Det görs genom att ta in en matsked med kokosolja med lite sesamolja i och köra runt oljan i munnen och försöka “suga ut” ev slem från svalg och bihålor. Fett löser fett och oljan drar ut en massa skräp som är fettlösligt. Gör i en till två minuter och spotta ut, samt skölj munnen med vatten efteråt. Ger en ren och fräsch känsla! Samt att kombon av fasta – nässköljning – oljepulling kommer att förhöja din doft och smaksinne rejält!


Forskning pågår… inför min kommande “Sannas Fastebok” och den behövs för finns få svenska fasteböcker och lite har hänt med protokollen senaste decennierna. Boken kommer i maj 2020.

Som sagt, det handlar om små mängder av örter och kryddor, mindre än en halv tsk och liten bit färsk ingefära. allt blir så mycket starkare när man varken äter eller dricker. Syftet att ytterligare potentiella effekten av torrfastan, jag har goda indikationer på att detta är bra. Valfri period för torrfasta en till tre dygn.

Jag är mycket tacksam för feedback från några av er erfarna! Här helst eller i inlägget på FB.

Själv har jag inte torrfastat ännu, men börjat nu att torrfasta på fastedelen av min periodiska fasta – och det känns väldigt bra. Skönt och vilsamt att inte stoppa nåt i systemet alls på morgon och förmiddag, eller kvällen. Kör 16–8 och ibland 22-2, äter bara en lagad måltid per dag.

En god vän till mig som är driven företagsledare fastar varannan dag, och det är som torrfasta för han dricker endast en kopp kaffe – inget annat på sina fastedagar. Han “springer inte runt med någon vattenflaska”. Han gillar inte gym men går ut och springer en kvart om dagen. Han är 70 år gammal, men har en kropp som en 40-åring.

Annons


👉Mina hälsoråd är alltid till välmående personer som lever med en hälsosam livsstil, något annat kan jag inte uttala mig om. OBS detta är inte en uppmaning till folk att torrfasta!!

Sannas Blogg

Annons