Fråga

Jag har hört att våren är en bra tid att göra en detox på, enligt ayurveda. Men hur gör man en ayurvedisk detox? Jag vill förbereda mig redan nu.

Svar

Hej, tack för din fråga!

Att detoxa är ett finfint sätt att stärka vår hälsa och våren är den bästa perioden på året, enligt ayurveda. Under våren “smälter” nämligen inte enbart snön, i takt med att värmen ute ökar frigörs också toxiner så som tillsatser och kemikalier från vår omgivning, läkemedel och mat som vår kropp inte kunnat smälta) som har lagrats i vår kropp under vintern (när matsmältningen är svagare än annars).

En skonsam detox är att ha en monodiet under exempelvis sju dagar. En monodiet innebär att du äter samma maträtt hela tiden, och mungbönsgrytan kitchari är perfekt för ändamålet, eftersom den är så näringsrik och lättsmält – den är ju dessutom så god! Du hittar recept längre ner.

 

Här är några generella tips inför en detox:

INNAN DETOXEN

-Välj en bra tidpunkt. Det är bra om de första dagarna av detox kan erbjuda lite extra stillhet, eftersom de ofta är jobbigast, men se gärna till att hela perioden är lite softare än vanligt. Undvik stress och press.

-Se över din diet och livsstil några dagar inför din detox. Om du redan har börjat trappa ner på kött, kaffe, gluten och socker blir detoxen skonsammare.

-Planera detoxen. Det bästa är att äta nytillagad och varm mat. Det är alltså bra att planera sin tillvaro lite extra under detoxveckan.

 

UNDER DETOXEN

-Börja gärna dagarna med en renande dryck. Blanda 1 kopp fingervarmt vatten med 1 tsk citronjuice, 1 tsk ingefärajuice, 1 tsk honung och 1/4 tsk gurkmeja. Drick på fastande mage, vänta 20 minuter innan du äter något annat.

-Gör gärna daglig abhyanga, oljemassage, med varm mognad sesamolja för att hjälpa till att föra ut slaggprodukterna.

-Under själva detoxen kan du promenera och göra lättare yoga. Låt det vara enkla rörelser, gärna sittande på golvet. Vridningar är bra, liksom framåtfällningar. Om du kan Solhälsning A kan du göra några sådana innan de sittande rörelserna.

-Ät när du är hungrig och drick uppkokat varmt vatten och detox-te mellan måltiderna.

-Se till att du får tillräckligt med sömn.

-Du kan detoxa i 5-14 dagar. Om du domineras av vata kan 5 dagar räcka, pitta kan göra några dagar till, medan kapha kan detoxa den lite längre tiden. Vet du inte vilken dosha du domineras av just nu kan du beställa mitt kostnadsfria utökade doshatest, maila tia@tiajumbe.com

 

EFTER DETOXEN

-Efter detoxen är det bra om du gradvis återgår till vanlig mat. Ge kroppen och matsmältningen ett par dagar på sig att vänja sig vid att hantera allt tyngre livsmedel igen – men ät så ofta och mycket det går enligt din dominerande dosha, förstås.

 

Recept på kitchari, mungbönsgryta

1 portion

 

Så här gör du:

  • Blötlägg mungbönslinser och basmatiris minst 30 minuter i hett vatten. Häll bort blötläggningsvattnet och skölj ordentligt några gå
  • Fräs senapsfrön, hing och spiskumminfrön någon minut i ghieller annan olja i en kastrull.
  • Tillsätt linserna och riset, fräs eventuellt någon minut till.
  • Häll på vattnet, låt koka upp och sedan småkoka på låg temp i 20 minuter.
  • Tillsätt sedan grönsaker, rör om. Koka upp igen och låt småkoka ytterligare 20 minuter.
  • Tillsätt sedan de malda kryddorna: koriander, spiskummin, ingefära, gurkmeja.
  • Rör om och smaka av med salt.
  • Servera gärna med färsk koriander och pressa lite citronjuice över.