Nedan får du lära dig mer om varför B-vitaminer är viktiga. Vi listar även några vanliga tecken som kan tyda på att du har brist på en eller flera av dessa.

Vad är B-vitamin?

B-vitaminer är en grupp vattenlösliga vitaminer som kroppen inte kan producera själv. Det finns åtta olika B-vitaminer som alla har många olika viktiga funktioner i kroppen, exempelvis ämnesomsättningen, tillverkningen av röda blodkroppar och nervsystemets funktion.

De olika B-vitaminerna är:

  • B1 (Tiamin)
  • B2
  • B3 (Niacin)
  • B5 (Pantotensyra)
  • B6 (Pyridoxin)
  • B7 (Biotin eller vitamin H)
  • B9 (folat eller folsyra)
  • B12 (kobalamin)

Samtliga B-vitaminer är viktiga för att kroppen ska fungera som den ska och därför bör du få i dig tillräckligt av samtliga. Men vitamin B12, B6 och B9 (folsyra) anses särskilt viktiga för hälsan.

Vitamin B12 behövs bland annat för att bilda röda blodkroppar och för att cellernas ämnesomsättning ska fungera. Vitamin B6 är viktig för proteinomsättningen och B9 behövs för att bilda nya celler och blodkroppar.

Brist på vitamin B12?

Om du inte får i dig tillräckligt med B-vitamin kan du uppleva ett eller flera olika symptom på brist. Tecken på B12-vitaminbrist är bland annat:

  • Trötthet
  • Koncentrationssvårigheter
  • Yrsel
  • Hjärtklappning
  • Huvudvärk
  • Öronsus
  • Hjärtklappning
  • Torra slemhinnor, exempelvis sprickor i mungiporna eller sveda på tungan
  • Stickningar, domningar eller försämrad känsel

Symtomen för B12-brist tilltar vanligtvis långsamt under flera månaders tid. Det är särskilt vanligt att veganer drabbas av brist på vitamin B12 eftersom vitaminet främst finns i kött, fisk och mejeriprodukter.

Förmågan att ta upp B12-vitamin från maten minskar dessutom med åldern. Därför är det viktigt att även äldre människor är extra noga med att få i sig tillräckliga mängder.

Brist på vitamin B6?

Vitamin B6 behövs för att proteinomsättningen och nervsystemet ska fungera normalt. Brist på B6 kan ge följande symptom:

  • Försämrat humör
  • Kramp
  • Hudförändringar runt mun, näsa och ögon
  • Minnesstörningar

Vitamin B6 finns naturligt i kött, ägg, fågel, mjölkprodukter, spannmål och flera andra livsmedel.

Brist på vitamin B9 (folsyra)?

Vitamin B9, även kallat folat eller folsyra, är ett viktigt vitamin som bidrar till cellförnyelsen, nervsystemet och tillverkningen av DNA. Brist på B9-vitamin är ovanligt, men kan bland annat leda till:

  • Trötthet och utmattning
  • Yrsel
  • Ofrivillig barnlöshet och upprepade missfall
  • Lättretlighet
  • Nedstämdhet

Vitaminet rekommenderas framför allt till gravida kvinnor eller kvinnor som planerar att skaffa barn. Detta eftersom vitaminet är viktigt för fostrets tillväxt och cellernas DNA. B9 finns naturligt i lever, fullkornsprodukter, gröna bladgrönsaker, baljväxter, mejeriprodukter och flera andra livsmedel.

Är det farligt med B-vitaminbrist?

Eftersom det finns många olika B-vitaminer kan B-vitaminbrist ge en rad olika symtom, varav vissa är allvarligare än andra. Du bör förstås ta symptomen på allvar för att kunna ta itu med problemet innan du får allvarligare symptom så som blodbrist, minnessvårigheter och domningar.

B-vitaminbrist kan alltså vara farligt och därför är det viktigt att du ser till att du får i dig tillräckligt. Om du äter en varierad kost och inte tillhör någon riskgrupp bör det inte vara några problem att få i sig tillräckligt med B-vitamin.

Veganer, gravida och äldre är exempel på grupper som däremot kan behöva komplettera kosten med kosttillskott, exempelvis i tablett- eller kapselform.

Tillskott med B-vitamin

Innate B Complex är ett balanserat spektrum av alla åtta B-vitaminerna från äkta whole food. De behövs för nervsystemet, hud, hår och naglar bland annat.

Thorne Stress B-Complex innehåller 250 mg lättupptaglig pantotensyra tillsammans med de övriga B-vitaminerna. Pantotensyra finns i hög koncentration i binjurarna.

Bättre Hälsa B1 Green Line bidrar till normal energigivande metabolism, normalt fungerande nerver och normal hjärtfunktion.

Pharma Nord Bio-B-Komplex är en stark dos av alla åtta B-vitaminerna. Alla åtta typer av vitamin B behövs för att stödja de olika vitamin-B-beroende processerna i kroppen.

Holistic B-12 är gjord av både B12 och folsyra som ingår i många funktioner i cellerna. Innehåller metylkobalamin – kroppens egen biologiskt aktiva form av B12.

Alpha Plus B-komplex löses långsamt upp i matsmältningskanalen. B-vitaminer spelar en viktig roll i många av kroppens processer: matsmältning, nervsystemet, ämnesomsättning, blodbildning m.m.

Av Elsa Larsson

b-vitaminhälsa