Kollagen är ett komplext protein, bestående av kollagenmolekyler i långa proteinkedjor, tätt packade. Det består av 19 olika aminosyror och utgör 30% av allt protein i kroppen. Det finns idag 28 kända typer av kollagen. 

Många tror att kollagen endast används som föryngringspreparat och för att huden skall behålla sin elasticitet. Men kollagen är minst lika viktigt för dina muskler och leder. Så vill du hålla dig ung, stark och smidig kan du ta ett kollagentillskott på daglig basis.

Kollagen finns överallt i kroppen:

  1. 90% av din sclera (senhinna i ögat)
  2. 80% av dina senor
  3. 75% av din hud
  4. 60% av ditt brosk
  5. 30% av dina ben
  6. 1 – 10% av din muskelmassa

Kollagen fungerar i huvudsak som ”lim” i hela kroppen. Det binder och stöder strukturen i din hud, muskelvävnad, ben och senor. Även ordet kollagen kommer från det grekiska ordet “kólla” (lim) och suffixet “- gennao (produktion).” Ordet översätts bokstavligen till limproduktion. Kollagen är en stor komponent i bindväven som är en del av; hud, ligament, senor och muskler, vilket ger struktur till din kropp.

De vanligaste typerna av kollagen

Typ I kollagen är den vanligaste typen av kollagen och finns i; senor, ligament, ben, hud, och artärer.

Typ II kollagen bildar fibriller, vilket utgör huvudkomponenten i brosk och är ett måste för skelettstrukturen.

Typ III kollagen ger struktur av muskler, organ och blodkärl. Består mestadels av retikulära fibrer (lucker bindväv), typ 3 kollagen är rikligt i tarmarna. När typ 3 kollagen är utarmat i kroppen kan det resultera i läckande tarm och felaktig matsmältning.

Våra leder ser till att vi kan röra oss och vara aktiva var dag. Du behöver välmående leder för att vara frisk för att njuta av ditt liv och leva det till fullo. När du åldras och/eller får slitage från olika idrotter, kan brosket i dina leder brytas ner. Inflammation och känslan av att ben gnuggas mot ben vid aktivitet kan uppstå vid förslitningar och ge smärta. Även här är det viktigt att underhålla sina kollagennivåer. 

Läs också: Kollagen – hudens bästa vän

Åldrande och kollagen

Ju äldre du blir, desto mer börjar brosket mellan lederna tunnas ut och bli svagare. Vid 35 års ålder börjar den hastighet som din kropp producerar kollagen att sakta ner. Sedan, bara fem år senare, är den hastighet med vilken dina kollagennivåer minskar större än den hastighet din kropp kan producera. Vid 60 års ålder har ca hälften av kroppens kollagenstrukturer gått förlorade, men individuella skillnader finns så klart.

Kollagen i maten

Kollagen får vi i oss via animaliska produkter och finns rikligt av i ben, brosk, och kokad benbuljong. För den som är vegetarian finns det i dag kollagenbildande proteinpeptider från växtriket. Här några exempel på vegetabilier som hjälper till att stimulera produktionen av kollagen; broccoli, avokado, bönor, tomat, apelsin, vitlök, frön, och spenat.

För att uppmuntra din kropp till att producera kollagen behöver du aminosyrorna prolin, glycin och lysin. Så ditt proteinintag är viktigt var dag oavsett om du är köttätare eller vegetarian. Men kollagenproduktionen är även starkt beroende av C-vitamin. Utan C-vitamin kan din kropp inte producera eller absorbera kollagen. Se därför till att du dagligen får i dig frukt och grönsaker med höga nivåer av C-vitamin. Du måste vara säker på att du får C-vitamin genom din kost för att det tillsammans med kollagen skall ge din kropp styrka och struktur. 

Läs också: Så stimulerar du hudens egen kollagenproduktion

Hur väljer man ett kollagentillskott?

Alla kollagenkosttillskott är inte detsamma. Att välja ett kollagentillskott för dina behov är viktigt för att du ska uppleva ett resultat.

Veganska kollagenbyggandepeptider skiljer sig mycket från djurbaserade kollagenpulver. De har i uppgift att ge din kropp de ingredienser som behövs för att själv producera ditt eget kollagen. Kollagentillskott från djurriket är ett färdigt kollagen vars tanke är att ersätta eller komplettera förlorat kollagen i din kropp.

Sunwarriors veganska Collagen Building Protein Peptides innehåller alla ingredienser din kropp behöver för att bygga sitt eget kollagen. Syftet är att stimulera kroppens produktion av kollagen helt naturligt utan tillsats av animaliska produkter.

Collagen Building Protein Peptides innehåller:

  • Askorbinsyra
  • Havtorn
  • Rispeptider
  • Hyaluronsyra
  • Biotin
  • Spårmineraler
  • Spirulina
  • Gröna bladgrönsaker

Sunwarrior har idag en systerprodukt till denna som även innehåller en grönsaksblandning med vetegräs, grönkål och moringa. Denna produkt heter Sunwarrior Beauty Greens Collagen Booster, ett mycket lämpligt namn. Sunwarrior’s Beauty Greens Collagen Booster med biotin och hyaluronsyra hjälper dig att återfukta och stärka huden inifrån och ut, samtidigt som du stimulerar kroppens kollagenproduktion. Att vara vacker är mer än att se bra ut; Vacker är att må bra!

Av redaktionen

kollagen