Hur ofta har vi inte varit med om att en känslig diskussion spårar ur och blir en trist konflikt? När allt du eller den andra ville bara var att bli förstådd och hörd. Bra kommunikation är en viktig del i varje förhållande. Det är också ett sätt för dig att uttrycka dina behov på ett tydligt och konstruktivt sätt. För att hjälpa oss att nå fram till varandra utvecklade Marshall Rosenberg det han kallar Nonviolent communication. Metoden har fyra steg och kan användas i alla relationer, inte bara med din kärlekspartner.

Grunden är att du ska lära dig tydligt uttrycka dina behov och känslor utan att kritisera eller anklaga andra. Du använder empati för att lyssna utan att höra kritik eller anklagelser. Här är de fyra stegen:

1. Observation

Ofta hoppar vi över att berätta om vad det är vi vill ta upp och börjar en diskussion med en anklagelse. Istället för att säga ”Du är slarvig” kan vi istället starta med: ”Jag ser att det ligger kläder på golvet i hallen”. Något båda parter kan hålla med om och prata kring.

Läs mer: Hållbara semesterpärlor i Sverige

2. Känslor

När du blir upprörd, försök identifiera mer precist vilka dina känslor är. När din partner jobbar över för tredje dagen kanske du gärna vill säga: ”Du älskar inte mig” men känslan där bakom är egentligen: ”Jag känner mig ensam”.

Annons

3. Behov

Vi har alla grundläggande behov som vätska, mat och sömn. Utöver dessa finns behov av tillhörighet och trygghet. I en konflikt ligger det alltid ett behov bakom som väntar på att bli tillfredsställt. Genom att fundera på behovet bakom känslan kanske vi säger till vår partner: ”Jag känner mig ensam eftersom jag värderar vår tid tillsammans”.

Läs mer: Egil Linge: För mycket tid med din partner? Var mer nyfiken!

4. Önskemål

Andra människor är inga tankeläsare och vi behöver oftast be om vad vi vill ha för att vi ska kunna få våra behov tillgodosedda. Det kan vara läskigt om du inte gjort det förut – men träna på en trygg person och utvidga därifrån. Till din partner som jobbar sent på kvällarna kan du då önska: ”Jag vill att du kommer hem och äter middag med mig imorgon”. Vi har då identifierat våra känslor och behov samt tar ansvar för att få dem tillfredsställda. Du kan inte kräva att någon annan ska gå med på det du vill ha, men ni har garanterat en bättre utgångspunkt för diskussionen än om du istället valt spåret ”du älskar inte mig”.

Av Katarina Fornander

Annons

giraffspråketkommunikationnonviolent communicationpar

Annons