För dom som inte känner dig, vem är du och vad är din historia?

Jag är en person med två jämnstarka hjärnhalvor, med ena foten i den kreativa världen och den andra bland siffror och affärer. Min väg har gått genom trevande dagboks- och novellskrivande som tioåring, genom en hästfokuserad tonårstid plöjandes Starlet och Min Häst-tidningar vidare mot en ekonomutbildning och karriär inom marknadsföring, PR och kommunikation. En röd tråd genom mitt yrkesliv är kommunikation, skrivande och berättande. I trettioårsåldern utbildade jag mig till licensierad kost- och livsstilsrådgivare, då mitt intresse för mat fullkomligt exploderade. I samma veva tog jag klivet in i entreprenörsvärlden och startade en egen liten PR-byrå med fokus på startups och hälsoföretag. Idag delar jag min tid mellan mitt egna varumärke Matnyfiken, kansliet på en ideell förening som arbetar för en näringsrik skattefinansierad mat och som medgrundare i en techstartup.

Jag är en skrivande person och alltid haft en stark vilja att hjälpa andra människor. Idag känns det som att jag har hittat en härlig kombination av de två egenskaperna. Jag har ett stort intresse för hälsa, välmående och näringsrik mat. Min ambition är att inspirera både vuxna och barn till att må mycket bättre genom att äta lite bättre, med fokus på mer frukt och grönsaker. Jag tror starkt på lärande genom berättelser, och därigenom bidra till positiv förändring både för enskilda människor och till samhället i stort.

Vart hittar du din drivkraft?

Jag finner stor glädje i och hämtar energi från att se människor må bättre av att förändra sin kost. Det behöver ofta inte handla om dramatiska förändringar, utan många kommer långt på att äta lite bättre för att må mycket bättre. Det är faktiskt bara två av tio som kommer upp i de 500 gram frukt och grönsaker dagligen som Livsmedelsverket rekommenderar så att börja där är min utgångspunkt. Det är svårt att säga var min drivkraft kommer ifrån men jag har en stark inre vilja att hjälpa andra och inspirera till en lite bättre kost, med fokus på att få in mer frukt och grönsaker i vardagen. Jag vet själv hur stor skillnad det gör på ens mående och hälsa, och önskar för andra att få uppleva det också. Jag tänker även att det finns en stor möjlighet att nå föräldrar och barn genom härliga, roliga, mysiga och kreativa böcker, pyssel och prylar.

Hur började ditt intresse för kost och hälsa?

Det var när jag blev förälder i trettioårsåldern som jag upptäckte hur mycket bättre jag själv mådde när började plocka in framför allt mer frukt och grönsaker i min kost. Det öppnade en dörr till en helt ny värld för mig som jag grottade ner mig i, läste allt som kom i min väg och jag blev en hälsokokbokssamlare av rang. Jag kände allt mer att jag också ville jobba i det här området, utbildade mig som sagt inom kost och tog stegvis flera kliv i karriären i den riktningen. Så jag har verkligen inte alltid haft ett kostintresse, utan levt en stor del av mitt liv rätt ovetande om hur kosten påverkar kroppen, som så många av oss som växte upp på åttio- och nittiotalet. Därför kan jag verkligen förstå och relatera till de personer som den inspiration jag tar fram under varumärket Matnyfiken vänder sig till.

Du är författare till boken “Millie och superhjälteveckan”, berätta om den!

Det är en färgglad bilderbok för barn som kombinerar saga med fakta om och inspiration kring bra mat för barn och familjer. Flickan Millie ska planera veckans matmeny tillsammans med sin mamma och de använder olika superhjältar för att komma på roliga maträtter. Hela familjen blir engagerad och de utforskar till exempel både kryddor, färger på mat och festligt fyrverkerivatten. Boken passar barn i fyra till tioårsåldern och recepten till superhjältemenyn på matnfyfiken.se.

Idén fick jag då jag själv saknade den här typen av bok – en sagobok med härliga bilder där jag kunde läsa tillsammans med mina barn om bra mat, vardagssituationer kring mat och enkelt väva in lärande om kost. För att normalisera vad som är bra mat kan man säga. Jag tycker att alla kakor, all fika och allt godis i barnboksvärlden kan behöva lite motvikt. Det är ju faktiskt “vanlig riktig mat” som är större delen av vår vardag, det borde återspeglas mer i barnbokslitteraturen.

Matnyfiken är ditt varumärke, vad kan man hitta där?

Allt möjligt för att släppa loss nyfikenheten kring bra mat, frukt och grönsaker. Matnyfiken har fokus på föräldrar, barn och unga. Där skapar jag böcker, pyssel, prylar och lekfulla verktyg för att inspirera barn och föräldrar att upptäcka mer frukt och grönt. Idag kan man hitta min bilderbok Millie och superhjälteveckan där, och jag kan hinta om att det är fler böcker på gång. Där skapar jag också kostnadsfri inspiration som roliga utmaningar och pysselblad som går att skriva ut. Jag har även skapat målarböcker och klistermärken på temat frukt och grönsaker, men även här kan jag avslöja att det är mer på väg.

Om du fick ge ett tips till föräldrar som vill äta mer nyttigt hemma, vad kan du ge för tips då?

Börja med att fokusera på att lägga till frukt och grönsaker till era vanliga rätter. Testa att servera olika grönsaker vid sidan av, gärna råa i tärningar eller som stavar, uppdelade i små skålar à la tacos-stilen. Många barn föredrar när mat inte är ihopblandad, så det kan vara ett bra sätt att börja. Prova en fruktsallad som efterrätt eller mellanmål. Och smyg ner fryst blomkål i en bärsmoothie – kanske det bästa knepet av de alla – då den varken syns eller smakar knappt något alls.

Spana in Frida Bosma här

Matnyfiken.se
Instagram @Matnyfiken

Av redaktionen

Frida BosmaMatnyfiken