Under de senaste 5 åren har den ekologiska trenden varit mycket stark, något som Johannes Cullberg nu menar håller på att plana ut: 

Nu kommer andra begrepp ta över som säljande definitioner till medvetna konsumenter. Det kan vara växtbaserat och svenskt. Längre fram kommer vi också lära oss begrepp som regenerativt jordbruk och demeter.  

Johannes tycker att ekoorganisationerna i Sverige är tandlösa och för en ojämn kamp mot jättarna i dagligvaruhandeln. 

Läs också: 10 anledningar att välja ekologiskt

Sedan många år har vi ett oligopol med en dominerande aktör och några kompletterande. De drivs alla tyvärr till 95 procent av att hålla nere priserna. Kundtidningarna vill spegla något annat men ett besök i butiken visar hur det ligger till, menar han. 

Annons

Tufft för mindre producenter

De mindre producenterna, ofta mer hållbarhetsfokuserade, kämpar för att få komma in i dagligvaruhandeln och sälja sina produkter. Något som många gånger är svårt. 

De har en viktig roll för en hållbar framtid och behöver nå ut till konsumenten med sitt budskap. De kan bjuda in till dialog och träffa kunden genom exempelvis gårdsförsäljning. 

Stora producenter, menar Johannes, behöver tänka mer långsiktigt i sin produktion. Han ger exempel på att tänka till kring hur restprodukter hanteras. Kan de användas till något istället för att slängas bort? 

Konsumenter måste vakna upp

Det är dags för konsumenten att vakna upp och se sin roll, enligt Johannes. Ofta är vi stressade, har inte tid eller är kanske lågutbildade och har mindre kunskap och resurser. Plus att konsumenterna har högt förtroende för de stora spelarna.  

Läs också: Så blir du hållbar med stil

Varje gång du handlar mat gör du ett val. Ska vi få förändring är det du som måste handla annorlunda i butiken. Alla borde bli aktivister till vardags, tycker han. 

Annons

Det bästa sättet att vara aktivist dagligen är att stötta lokala producenter men även odla mer själv. Vissa kanske har möjlighet att skaffa ett andelsjordbruk men alla kan odla någonting. Om så bara en tomatplanta i köksfönstret. 

Involvera familjen och barnen. Att odla ger en respekt för livet när man odlar eget och bygger en relation till mat. Vi vet för lite om hur maten kommer till butiken, avståndet har aldrig varit så stort mellan producent och konsument.  

Maten i framtiden

Om 5 till 10 år tror Johannes att mer av maten kommer handlas via nätet. Vi kommer handla både mer globalt och lokalt och lita mer på enskilda varumärken än ekomärkning, spår han. 

Av Katarina Fornander

ekoekologiskthållbarlivsstil

Annons