Sömnbrist kan leda till koncentrationssvårigheter, nedsatt immunförsvar och sämre livskvalitet. I genomsnitt behöver vi människor mellan 6–9 timmars sömn. Lyckligtvis finns det en rad tips som kan hjälpa dig att förbättra din sömn – helt naturligt dessutom.

1. Skapa sovrutiner

Fasta rutiner är A och O för att sova bättre. Försök att gå och lägga dig vid samma tid varje dag. Bestäm också vilken tid du ska gå upp varje morgon. Var disciplinerad och se till att alltid gå och lägga dig vid den tid du bestämt.

I början kan det kännas ovant och jobbigt, men efter ett tag kommer kroppen att känna igen mönstret. Då blir det lättare att somna och vakna vid de förutbestämda tidpunkterna.

Tips! För bästa resultat bör samma sovrutiner gälla både på helgen och under veckodagarna.

2. Gör sovrummet till en skärmfri plats

Sovrummet är till för avkoppling och bör därför vara en skärmfri plats i hemmet. Håll därför datorer, tv-apparater, surfplattor och mobiler borta från detta rum.

Det blå ljuset från skärmarna kan störa sömnen eftersom det hämmar kroppens naturliga produktion av melatonin. Dessutom ökar risken att du är vaken längre än planerat.  

Läs också: Hjälp med sömnen

3. Sov i ett svalt och mörkt sovrum

Öppna fönstret en stund innan du ska sova för att släppa in frisk luft. De allra flesta sover bäst i ett mörkt rum med en temperatur på 18 grader eller lägre.

Något som kan vara värt att testa för dig som lider av sömnsvårigheter är ett tyngdtäcke. Detta är faktiskt en av vårdens mest förskrivna hjälpmedel mot sömnrelaterade besvär och det finns många studier som bevisar dess positiva effekter.

Det är även viktigt att det är mörkt och tyst i rummet. Om du inte har bra mörkläggningsgardiner kan en sovmask hjälpa.

4. Koppla av innan läggdags

Se till att kroppen och sinnet kommer ner i varv innan läggdags. Undvik att göra saker som gör dig stressad, pigg, upprörd eller exalterad. Tips på bra avkopplade aktiviteter är:

  • Lyssna på lugn musik
  • Meditera
  • Stretching eller yoga
  • Promenad
  • Läsa en bok
  • Andningsövningar
  • Ta ett varmt bad

5. Träna, men inte för sent

Motion är toppen för sömnen eftersom det gör det lättare för kroppen att slappna av. Däremot ska du inte träna för sent på kvällen eftersom endorfinerna och adrenalinet från träningen kan göra att du blir för pigg.

Träning ger alltså bättre sömn, men inte om det är för nära inpå läggdags.

Läs också: Vikten av att sova bra för att må bra

6. Få i dig magnesium

Magnesium är en naturlig mineral som kan förbättra sömnen. Mineralet påverkar många viktiga kroppsfunktioner och kan lugna sinnet. Magnesium finns bland annat i baljväxter, kött, fisk, skaldjur och fullkornsprodukter.

7. Se till att få mycket dagsljus

Det är viktigt att kroppen förstår skillnaden mellan natt och dag. Se därför till att följa dygnsrytmen genom att vistas mycket utomhus under dagen. Om du inte har möjlighet att gå på promenad i dagsljuset bör du se till att släppa in så mycket naturligt ljus som möjligt.

Dagsljusexponeringen gör dig mer vaken och alert under dagen, vilket i sin tur gör dig naturligt trött när det blir mörkt på kvällen.

8. Byt ut kaffet mot te

Dricker du kaffe på kvällen? Sluta upp med det och byt ut kaffekoppen mot ett rogivande, koffeinfritt örtte istället för en lugnande effekt.

9. Fyll dagen med aktiviteter som får dig att må bra

Se till att göra en eller flera energigivande aktiviteter på dagen eftersom det kommer att ge dig en naturlig trötthet på kvällen. Träffa vänner, träna eller ägna dig åt din hobby.

10. Gå upp tidigt

Sist, men inte minst, ligg inte i sängen längre än planerat. Testa att räkna ner från fem och lämna sedan sängen. Ett enkelt tips som faktiskt fungerar. 

Naturliga steg mot en bättre sömn

Thorne Magnesium Bisglycinate bidrar till att minska trötthet och utmattning och normal energiomsättning.

Alpha Plus Magnesium Plus stödjer en normal muskelfunktion samtidigt som det minskar trötthet och utmattning.

Innate Anti-trötthetspaket är ett paket som består av två produkter som båda är viktiga för att få energi och känna sig pigg under dagen. Båda produkterna är äkta whole food av absolut högsta kvalitet.

BioCare NT Complex innehåller en unik blandning av örter, magnesium och aminosyror för att skapa lugn.

Pharma Nord Bio-Magnesium bidrar till minskad trötthet, magnesium är ett viktigt mineral och ett viktigt basbildande ämne.

Holistic Adrenalow är ett kosttillskott i form av flytande örtextrakt.

Av Elsa Larsson

sömn