Visste du att Sverige har högst andel LOHAS i världen – dvs. människor som har en Livsstil för hälsa och hållbarhet? Hela 40 procent av svenskarna väljer hälsosamt, ekologiskt, naturligt och hållbart – vilket gör Sverige till världsledande med högst hälsomedvetenhet. Det roliga är dessutom att vi befinner oss även i uppfas med detta. Vi är bara i början av den nya hälsorevolutionen – och det är kvinnorna som leder den!

Vi har en ny folkrörelse som allt fler tillhör, även om de inte känner till det. År 2003 skrev NY Times om LOHAS som ”The largest market you never heard of” – den största marknaden som du aldrig har hört talas om. Man menade då den gruppen människor som vill förändra världen till att bli mer hållbar och rättvis.

Idag är den gruppen mycket stor, och man uppskattar att cirka en femtedel av de vuxna i västvärlden tillhör LOHAS, Lifestyles of Health and Sustainability – Livsstil för hälsa och hållbarhet. Det är en grupp som i hög grad väljer alternativa läkningsmetoder, ekologiskt, fairtrade, förnyelsebara energikällor, miljövänliga produkter etcetera.

LOHAS  är ett marknadssegment som fokuserar på hälsa och motion, miljö, personlig utveckling, hållbart boende och social rättvisa. I England räknar man med att 56% alla 25-70 åringar letar efter alternativa lösningar på allt i livet (2015).

LOHAS omsätter miljarder och växer starkt. Man väljer energisnålt, ekologiskt och hälsoprodukter.

Vad utmärker en LOHAS?

Utmärkande för LOHAS-människor är att man:

  • spenderar sina pengar på ekologiska matvaror, rättvis handel och äkta mat.
  • man vårdar sin hälsa och köper hellre hälsokostpreparat än receptfria läkemedel.
  • man väljer noga och köper naturliga, giftfria hudvårdsprodukter och skönhetsmedel.
  • har mindre intresse av köprabatt, besöker budgetbutiker mer sällan men gärna går till secondhand och vintagebutiker.
  • regelbunden fysisk träning är viktigt och många gör yoga, meditation och mindfulness.
  • gillar segling och många av dem äger segelbåtar, snarare än motorbåtar.
  • trädgårdsskötsel och trivsel i deras hem är avgörande.
  • brukar äta mer och njuta av sig på ett sofistikerat sätt – men alltid med ett skarpt öga för vad som är bra för deras hälsa och planeten.
  • lyssnar gärna på musik.
  • läser en dagstidning på papper och på nätet, och tycker om att hålla sig informerade om sociala frågor och politik.
  • reser gärna mycket och föredrar att vara eko-turist om möjligt. Man är intresserad av andra kulturer och livssätt.
  • reser gärna med kollektivtrafik, eftersom många inte äger en bil.

Sverige har flest LOHAS

I Sverige har andelen LOHAS i befolkningen ökat från 25 till 40 procent bara från 2005 (enligt senaste Sifo-mätningen). En typisk LOHAS-person är högutbildad, mellan 30–60 år med en inkomst på över 300 000 kronor per år. LOHAS är vanligare bland kvinnor och vanligast i större städer i Sverige som Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och Umeå. Det finns få LOHAS bland arbetslösa, icke utbildade män.

LOHAS reser gärna mycket, tränar yoga, handlar helst ekologiskt och är allmänt hälsomedvetna. Här är jag på Fiji i nov 2016.

LOHAS målgruppen har fortsatt att öka. Dessutom uppstår nya förgreningar, framförallt starka kvinnor med god utbildning, i storstad som både vill njuta av livet och se bra ut, må bra – och har ett samvete för vad de handlar och gör. Denna grupp kvinnor (jag och mina följare bl a!) utgör nu 10 % av svenskarna. Det är imponerande!

Jag reser mycket internationellt och har föreläst för över hundratusen personer i Sverige de senaste 20 åren. Det har varit roligt att följa utvecklingen, och jag vet att hälsomedvetandet bland allmänheten också är det högsta i världen. Vi svenskar intresserar oss för och läser mycket om kost, träning, sömn, miljö, yoga, andlighet, personlig utveckling och hälsosam livstil generellt. En hälsosam livsstil är viktigt och med hjälp av det digitala går utvecklingen ännu fortare.

Det finns över 100 000 hälsorelaterade appar att välja mellan i appbutikerna.

LOHAS konsumtion

LOHAS-konsumenter är intresserade av produkter som omfattar gröna byggmaterial, socialt ansvarsfulla investeringar och “gröna aktier”, alternativ vård, ekologiska kläder och mat, personlig utveckling, yoga och andra fitnessprodukter samt ekoturism.

Det finns även en LOHAS-rörelse som är inriktad på att utbilda och ge resurser för företag och individer på marknaden för hälsosamma och hållbara livsstilar.  LOHAS-företag praktiserar “ansvarsfull kapitalism” genom att tillhandahålla varor och tjänster med hjälp av ekonomiskt och miljömässigt hållbara affärsmetoder. Carl PeyronMind Your Brand arbetar med utbildning och varumärkesstrategi gällande LOHAS i Sverige. Han har även startat Lohas.se.

En stark hälsotrend och ekologiskt KRAV-märkt hänger ihop. Under 2014 ökande marknaden för ekologisk mat med 38% i Sverige, vilket är ett värde på 530 miljoner kronor. Man handlar gärna på Paradiset i Stockholm eller motsvarande affärer, och det finns många små eko-caféer runt om i landet. Småskalig odling, lokalt och mat direkt från bonden till bordet är annat som är viktigt. Intresset för friskvård och hälsokost ökar stort.

Visste du att svenska folket lägger ner mer pengar på alternativmedicin än på receptfria läkemedel?  

I Sverige såldes det till exempel fiskolja och omega 3, 6, 9-produkter för 423 miljoner SEK år 2014. Den svenska egenvårdsmarknaden fortsätter att växa. Denna omfattar all försäljning av kosttllskott, vitaminer, viktminskningsprodukter, växtbaserade läkemedel och sportnutrition och omsätter totalt nästan 4,8 miljarder kronor. Tillväxten är stabil,  totalt 2,4 procent år 2016.  Allt ökar utom vikminskning som minskade nästan 10 procent 2016.

I snitt handlar svensken kosttillskott och vitaminer för 237 kr per år (lågt tycker jag), och det är mindre hälften så mycket som man lägger på det i Norge och Finland. Men konsumtionen av växtbaserade kosttillskott ökade med 30 procent 2010–16.

LOHAS är framtiden

Vi lever på en jord baserad på återanvändning. På naturliga produkter som är anpassade till miljöns natur, djur och oss människor. Allt ingår i ett kretslopp – och är beroende av varandra. Vi behöver leva efter det nu.

I Dr Sannas AB följer vi precis dessa värden. Vi driver även denna utveckling genom att ta fram hälsosamma hud- och hälsoprodukter samt tillhandahålla information och utbildning. Mitt budskap sedan starten med ”Den Självläkande människan” 1999 har varit att att gå ifrån sjukdomsfokus till friskfokus – från problemfokusering till lösningsfokusering.

Stärk det friska och självläkningen för att undvika att bli sjuk eller tillfriskna snabbare!

Nu kan du vara med i denna positiva hälsouppgång – där Sverige alltså är världsledande. Nu har ni alla en möjlighet att investera i Dr Sannas AB – genom att köpa aktier i det bolag jag startat för att ta fram nya, innovativa hälsoprodukter och metoder för att få optimal hälsa. Allt för den växande LOHAS-gruppen och för de kommande generationerna.

.

Dr Sanna Ehdins bloggKreativitet, skapandeMening, kärlek & glädje