Blissful mind–metoden är en enkelt redskap som hjälper människor att bryta med inre stress och snabbt uppleva en inre frid och stilla glädje – bliss – som man inte trodde var möjligt. Dr Sanna Ehdins har utvecklat Blissful Mind-metoden och lärt ut den till tusentals personer som fått förbättrade liv. Trots ökande stress i vardagen, oro, ångest eller kroppslig smärta kan du genom att träna Blissful Mind-metoden vända stress till bliss. Det innebär att leva med en stabil, god nivå av välmående med inre frid, harmoni och stilla glädje – även kallat bliss!

Vetenskapliga försök med Mindfulness har visat att det är fullt möjligt att aktivt välja bort stress, oro, ångest och panikkänslor med rätt teknik och träning. Blissful Mind-metoden tar detta ett steg längre. Den ger ett enkelt redskap för att få en fungerande och positiv vardag.

Genom att du fånga dig precis när det jobbiga sker kan du vända allt med en gång. Det sker på ett enkelt sätt genom att först aktivt stoppa och “bryta av” det, och därefter mata in positiv energi (känslor via ord) i hjärtat. På detta sätt stoppar du direkt en negativ neråtspiral innan den får fart och får ett eget liv. Genom att upprepa detta ett par gånger per dag befäster du det positiva – och skapar lugn, frid och stilla glädje. Det blir bliss i sinnet – i stunden.

Att regelbundet träna Blissful Mind ökar din personliga resilience, motståndskraft, och ger sann Peace of Mind – lugn och frid i hjärtat. 

  • BLISS betyder stilla vardagsglädje – att känna sig lugn, tillfreds, harmonisk och lätt. Det är att spontant uppleva lustkänslor som kan peaka i eufori, speciellt om man ser på något vackert som solnedgång, rosor eller människor man älskar till exempel. Det tillstånd vi och våra kroppar är skapta att leva i… Man blir lugnare, mer social, mer närvarande och mer kreativ – bara fördelar!

Blissful mind handlar om att dra om nervbanorna i vår plastiska, formbara hjärna och nervsystem genom upprepad, daglig träning.

Annons

.

Vi är byggda för Bliss!

Vår största outnyttjade kraft – hjärtat!

För det första är hela vår kropp är designad att fungera bäst under bliss. Över 98 procent av reaktionerna i kroppen går per automatik, och de är designade att fungera optimalt i ett tillstånd av bliss – lugn, frid och harmoni. Då presterar, fungerar och interagerar vi bäst! 

För det andra så är detta bliss-tillstånd nåbart för alla – genom kort daglig träning! Att öva Blissful mind tar bara 3-5 minuter varje gång, och jag rekommenderar minst tre gånger per dag – så 3 x Blissful mind tar mindre än en kvart av din dag. Ta gärna hjälp av nära vänner i din omgivning, så att ni kan peppa varandra att träna programmet och förbättra era liv!

En enkel metod i vardagen

Att regelbundet tillämpa Blissful Mind-metoden medför rent konkret att du tar dig ur kampen (stressen). Det behövs – för idag går allt så fort att stressen har som fått ett eget liv. Det kräver en medveten insats för att bryta detta, och man behöver göra det ofta. Så starkt är de yttre trycken. 

Resultatet av Blissful mind är att du går från att leva en stor del av din tid i stresskroppen till att leva större delen av din tid i och utifrån blisskroppen. Du ger dig själv en reprogrammering; det vill säga att nerbanorna rewire till att fungera på ett nytt sätt.

Det blir inte alls samma resultat om du väntar till en terapitimme i veckan och försöker åtgärda det. För det är alltid bäst åtgärda något när det händer! När djur råkar ut för något stressande så skakar de i hela kroppen, för att skakningarna tar bort den akuta, överväldigande stressen. Vi kan också skaka, men så mycket mer effektivt att medvetet bygga om sin hjärna och därmed sin respons med hjälp av Blissful Mind-metoden.

Annons

Att träna Blissful mind ger tillgång till en enorm reservoar av energi – och hjälper dig att förverkliga det du innerst inne önskar.

  • Blissful mind-metoden kostar inget, är extremt effektivt då du fångar dig direkt när det sker och det enda som behövs är din medvetna insats i knappt 5 minuter och upprepad träning.

Jag har själv praktiserat (och vidarutvecklat) metoden sedan 2014 och den har helt förändrat mitt liv, från min biokemi, hälsan och en hög nivå av daglig glädje, till det som sker på utsidan i relationer till andra människor. Jag kommer inte längre ihåg negativa saker, en massa negativt laddat försvinner tydligen av sig självt.

Jag har lärt ut metoden till massor av människor, och att träna den dagligen har förbättrat livet rätt omgående för dem. Den fungerar utmärkt för att permanent få ner nivån av stress, oro, ångest, ängslan och för att höja sitt humör. Men man behöver träna sig dagligen de korta minuter det tar, och gärna flera gånger. Det handlar bara om 10-15 minuter per dag totalt.

Den hjälper dig också att är att känna dig nöjd i vardagen – utan att ha ett dåligt samvete för att du borde göra mer, vara mer. Du och ditt inre kan slappna av tillsammans.

Visste du att hjärnan kan inte skilja på vad vi tror på – och vad som är verklighet. Så väldigt viktigt vilka tankar vi matar hjärnan med…

.

Blissful mind – så här gör du!

Jag har nu uppdaterat Blissful Mind-metoden så att den finns i tre olika längder – så att du i stunden kan välja den som passar bäst!

  1. Blissmind – som är snabb att ta hand om “fixa” problem när de uppstår och den kan göra överallt.
  2. Blissful Mind-metoden när man har lite mer tid, dvs ett par minuter till och kan gå undan för en ostörd stund
  3. Blissful Mind-Love meditation som är lite längre och inkluderar att tänka på andra och sig själv med kärlek, empati och uppskattning. (den kommer lite senare i separat blogg)

1. BlissMind 

Denna korta variant är snabb och du kan använda den hur många gånger som helst för att ta hand om “fixa” problem när de uppstår. Blissmind tar bara ett par minuter och kan göra överallt, och du kan gå undan lite för dig själv och det känns bättre. Följande steg hjälper dig att skifta allt mycket snabbt:

1. Bli medveten – fånga dig själv när du är på väg in i eller befinner dig i stress, distress, börjar tappa kraft eller känner annat obehag. 

2. Bryt med stressen genom att säga ”stopp” medan du korsar armarna växelvis framför bröstkorgen två gånger och släpp sedan ner armarna längs sidorna och utåt medan du säger ”släpp taget”. Ungefär som du skär av nåt och kastar det ifrån dig. Du kan säga det högt eller tyst för dig själv beroende på vad som passar. Upprepa denna cykel av ”stopp, stopp och släpp taget” flera gånger – tills du känner att laddningen på det som stör har klingat av. 

3. Lugna via hjärtats kraft  – ta 2–3 minuter då du tänker (laddar ner) positiva, vänliga, kärleksfulla ord i hjärtat, för det ändrar hela ditt system nästan direkt! 

Denna enkla åtgärd förhindrar att stresskroppen aktiveras (kamp och rädsla) och stoppar det limbiska systemets destruktiva cykliska mönster. Istället lugnas hela ditt inre ner, och det räcker med ett par minuter för att svänga över allt till bliss, lugn & harmoni, vilket är gynnsamt för hela vårt väsen.

  • Tacka dig själv med en kram sedan för att du gjorde detta hjälpsamma för dig själv! 

.

2. Blissful mind-metoden

Nya uppdaterade Blissful Mind har nu även med specifik aktivering av djupandning och Vagusnerven. Det är kroppens störta nerv och den påverkar ALLT blixtsnabbt. 

Steg 1. Bli medveten – Gå ur den begynnande blockeringen genom att bli uppmärksam på stress, oro, ilska, negativitet etc. Det kan också vara när du är på väg in i en limbisk stress-autoloop (LSA); det vill säga att du börjar reagera starkt på något i din omgivning (doft, ljud, människor), får negativa, bestraffande tankar eller känner stark oro eller begynnande ångest eller annan disharmonisk känsla.

Steg 2. Använd det högre/visa jaget (viljan) – Välj nu att ändra din inställning eller reaktion. Bryt den begynnande aktiveringen av negativ energi/tankar – genom att säga ”stopp” högt medan du korsar armarna växelvis framför bröstkorgen två gånger och släpp sedan ner armarna längs sidorna och utåt medan du säger ”släpp taget”. Ungefär som du skär av nåt och kastar det ifrån dig. Upprepa denna cykel av ”stopp, stopp och släpp taget” flera gånger – tills du känner att laddningen på det som stör har klingat av.

Steg 3. Aktivera djupandning – Sätt långfingret på gropen på sternum (bröstbenet) ungefär mellan bröstvårtorna. Tryck lätt och ev massera mjukt, för det sätter igång djupandning direkt. Håll i cirka en halv minut medan du tar ett par djupa andtetag mha näsandning.

Steg 4. Aktivera vagusnerven  – Sätt samman fingertopparna på vänster hand och håll dem på huden slutet av nackens kotor mot kroppen till, medan höger hand läggs på buken (på kläderna går fint). Ta ett par långsamma djupandningar där du andas in medan du räknar till sju och andas ut när man räknar till tio – näsandning hela tiden. Beröringen i nacken ger aktivering av vagusnerven, handen på magen lugnar bukhjärnan.

Steg 5. Använd hjärtats kraft  – 3 minuter då du laddar ner positiva, vänliga, kärleksfulla ord i hjärtat, ”pump love & bliss energy”. Det switchar ditt systen nästan direkt! Det stoppar omedelbart det limbiska systemets begynnande destruktiva cykliska mönster. Det förhindrar att kampkroppen (slåss/rädsla) aktiveras – och hela ditt inre lugnas istället för att dra på med alla växlar. Det räcker med ett par minuter för att svänga över allt till kärlekskroppens lugnare harmoni, vilket är gynnsamt för hela vårt väsen.

Det vi tror på blir vår verklighet, och hjärnan hjälper oss att agera så vi kan främja och manifestera detta. Uttala gärna positiva affirmationer ofta!

Steg 6. Programmera det nya genom att åter sätta samman vänster hands fingertippar till en fingerblomma, och tryck lägg på början av kinden alldeles framför mitten på vänstra örat. Det befäster och permanentar det man gjorde, ungeför som att trycka på spara och enter på datorn. Glömmer det är det ok, men fint att göra ibland.

Steg 7. Tacka dig själv för att du gjorde denna gynnsamma förändring. Belöna dig själv på konstruktiva sätt genom att låta ditt inre högre/visa jag visa sin uppskattning.

Varmt lycka till! ❤️

Feedback

  • Tack Sanna, för att du delar med dig av hur du utvidgar din inre kärleksenergi! Det är precis så vi alla kan hjälpas åt som motkraft till den smärtkropp som vi göder i oss själva och därmed i oss alla gemensamt. Du beskriver på ett enkelt och tydligt sätt ett av vår tids största hot mot hälsan och ger hopp om att vi kan bekämpa den.  
    – Annica Ackemo
  • Jag börjar dagen med happy heart övningen, love it! Nu kan och vill jag inte vara utan den. – Helena Mattsson 
  • Mitt liv har förändrats mycket redan till det positiva sedan jag var på din föreläsning i Gbg. Jag har gjort denna övning varje dag sedan dess och känner mig mycket mer harmonisk än på länge! Detta är en resa och jag har bara börjat… Älskar mitt liv nu ❤ tack Sanna för att du delar med dig av din kunskap. – Veronica Östling Svanström 

Läs mer:

Blissful mind hette innan NPH-program,  vilket står för NeuroPlastic Heart-programmeringvilket är fd Happy Heart-metoden som Dr Sanna Ehdin utvecklade 2014-16. Namnutvecklingen trepresenterar förtydligande av metoden. Tusentals har använt programmet med mycket bra resultat.

Sannas Blogg

Annons