Histaminintolerans (HIT) är vanligare än vi tror och kan orsaka allergiska reaktioner, svullnad, trötthet och känslor av allmänt olust och svårighet att gå ner i vikt. Det kan även visa sig som eksem, klåda och rodnad i huden, migrän eller hjärtklappning.  Histaminintolerans beror på att kroppen inte tolererar eller klarar av att bryta ned det histamin som finns naturligt i en del mat. Genom att äta en kost som är histaminlåg kan man bli besvärsfri och må bättre än på länge.

Histamin är ett naturligt ämne vid alla allergiska reaktioner och hjälper immunförsvaret att försvarar sig mot främmande ämnen. Histaminintolerans beror på att kroppen upptar för mycket histamin från maten, på grund av brist på enzymet DAO eller dålig enzymfunktion. Då kan kroppen inte kan ta hand om och bryta ner det histamin som redan finns maten eller triggas av viss mat.

Enzymet diaminoxidas (DAO) bryter ner och oskadliggör matens histamin, och det finns i tunntarmen. Brist på DAO-enzymet kan vara medfödd eller förvärvad. Det kan bero på dålig tarmflora och hög alkoholkonsumtion. Men det orsakas även av medicin såsom; smärtstillande preparat, läkemedel mot astma, slemlösande medel, blodtryckssänkande medicin eller antibiotika.

Jag upptäckte i början av 2017 att jag inte tål histamin i maten, och det har gjort enormt stor skillnad för min hälsa, energinivå och välmående att numera äta en histaminfri kost. För min del är det sannolikt ärftligt, för min mamma visade samma symtom vid stigande ålder. Jag slutade dricka alkohol nyår 2015 och det var fantastiskt bra för hela mitt system.  Jag kan varmt rekommendera att testa detta!

Nu är det dags att introducera nya begrepp i Sverige – och väldigt många kommer att bli hjälpta av att äta histaminfri kost. 

Annons

Symtom vid HIT

  • Mag-tarmbesvär – illamående, kräkningar, magknip, buksmärtor, gaser, ballongmage och tillfälliga diarréer.
  • Hudbesvär – eksem, nässelfeber, värmekänsla, flush (rödflammig hud), klåda och rodnad.
  • Huvudvärk och migrän
  • Kronisk trötthet
  • Hos barndom och ungdom har DAO-brist kopplats ihop med koncentrationsproblem och hyperaktivitetsstörning (ADHD).
  • Astmaliknande besvär som nästäppa, nysningar och rinnande näsa.
  • Hjärtklappning, hjärtarytmier, blodtrycksfall, yrsel, brännande känsla i mun och svalg.

Hur vanligt är HIT?

Det är oklart hur många som idag har HIT, men i Storbritannien räknar man med att 2 procent av befolkningen har allvarlig histaminintolerans och upp till 10 procent har någon reaktion mot histaminhaltiga livsmedel. Det kan jämföras med att cirka 15 procent av Sveriges befolkning har någon form av matintolerans eller matallergi (inte inräknat histamin intolerans).

I Sverige är histaminintolerans tyvärr väldigt okänt, och det kan vara svårt att få hjälp i sjukvården eftersom det ofta saknas tester och experter inom området. (Referens till analys finns längst ner.)

Vilka livsmedel innehåller histamin?

Livsmedel som mognar eller lagras under längre perioder har höga halter av histamin. Dessutom fungerar en rad livsmedel som så kallade histaminfrigörare, eftersom de också frisätter histamin i tarmarna. Exempel på dessa är:

  • Alkohol, särskilt rödvin och mousserande vin (champagne)
  • Fisk, fisksåser och skaldjur, – speciellt tonfisk, makrill, sardiner. Undvik all fisk i konservburk.
  • Vinäger och livsmedel med vinäger som t.ex. dressing, majonäs, ketchup, senap
  • Tofu och sojasås
  • Korvar och pålägg t ex skinka, salami, bacon
  • Rökt köttprodukter – salami, skinka, korv
  • Ost och fonduer
  • Syltad eller konserverad mat inkl surkål
  • Nattskuggeväxter (potatis, tomater, paprika och auberginer) samt spenat och ruccola.
  • Olika typer av frukt (t.ex. jordgubbar, ananas och bananer)
  • Bönor, kikärter, sojabönor och jordnötter
  • Svampar och quorn
  • Torkad frukt, nötter, frön
  • Färdigmat
  • Jäst extrakt, jäst
  • Salta snacks (chips typ)
  • Godis med konserveringsmedel och konstgjorda färgämnen
  • Choklad och andra kakaobaserade produkter, cola

Det finns även mat som innehåller Diaminoxidas (DAO)–blockerare, och det är alkohol, svart te, energidrycker, grönt te, mate te.

Sedan finns det även histaminfrigörare, dvs. mat som frigör ytterligare histamin i tunntarmen. Exempel på dessa livsmedelsgrupper är alkohol, särskilt rödvin och champagne, ost, havsmat, fisk och fisksåser, rå och rökt köttkorv (t ex salami), frukt (speciellt kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya, jordgubbar), citrusfrukter, tillsatser – bensoat, sulfiter, nitrit, glutamat, livsmedelsfärger, vetegroddar, nötter.

Generella råd: undvik histaminmaten

Histaminnivåerna i livsmedel varierar beroende på hur moget, mognat eller hygieniskt livsmedlet är. Undvik eller minska att äta mogna och fermenterade livsmedel (äldre ostar, alkoholhaltiga drycker, produkter som innehåller jäst, inte helt färsk fisk).

Annons

Låt bli eller undvik att äta konserverade livsmedel och färdiga måltider. Köp och ät färska produkter så mycket som du kan. Lär dig laga mat – och laga från råvaror.

Ät bara färsk mat för histamin bildas hela tiden förutom i frysen.

Mathygien är även viktigt. Se till att ditt matlagningsområde (kök) alltid hålls rent (bli dock inte manisk). Låt inte livsmedel ligga utanför kylskåpet – särskilt köttprodukter. Histamin bildas hela tiden förutom i frysen. Därför är det viktigt att t ex alltid frysa in matrester direkt efter tillagning istället för att förvara dom i kylen.

Man kan även ta tablett med tillskott av DAO. Men lämpligt är att ändra sin kost och undvika histaminmaten.

FAKTA: Biogena aminer (histamin, tryptamin, tyramin, serotonin, fenyletylamin) uppstår när aminosyror omvandlas (dekarboxyleras) till olika aminer. Det sker vid bakteriell aktivitet som en del av den naturliga processen vid nedbrytning av organiskt material. Fisk-, kött- och mjölkprodukter är särskilt utsatta för ackumulering av biogena aminer. Makrillfisk eller tonfisk som förvaras i burk med öppet lock, innehåller efter några dagar mycket stora mängder histamin. (Från Wikipedia)

Histaminlåg kost

Lösningen är att äta mat som innehåller lite histamin, eller med så lågt histamin som möjligt. Färskt och tillagat från icke processad mat.

Livsmedel med låg histaminnivå:

  • Färskt kött (kylt eller fryst)
  • Nyfångad fisk
  • Kyckling (skinnad och färsk)
  • Äggula och väl tillagad äggvita
  • Färska frukter – med undantag för jordgubbar, kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya.
  • Färska grönsaker – med undantag för tomater, aubergine, paprika, potatis, spenat, ruccola.
  • Glutenfritt och puffade riskakor (dock är det snabba kolhydrater så var försiktig med det)
  • Kokosmjölk, rismjölk
  • Färskost fetaost av får- och getfetaost kan fungera
  • Smör och ghee
  • De flesta vegetabiliska kallpressade matoljor.
  • De flesta gröna bladörter (kontrollera lämplighet före användning)
  • Örtte

Kan eventuellt fungera: Yoghurt – beror på använd bakteriekultur, Äggvita som är väl tillagad, för det är en histaminfrigörare endast i sin råa tillstånd.

Enligt histaminlistor kan man äta färska komjölksprodukter och vissa spannmål som korn, men eftersom komjölk o spannmål ökar risken för autoimmuna sjukdomar kan jag inte rekommendera det här.

DAO-test: Genom analys av ett blodprov mäter man aktiviteten hos det DAO som finns i blodet och utvärderar graden av histaminintolerans. Då får man ej stå på histaminfri kost. Analys kan ske via t ex Amado Medical.

Stress och hormonbalans

Att minska stress samt meditera och slappna av är viktigt. Kortisol är vårt stresskydd, och det byggs av progesteron. Men progesteron behövs för att hålla nivåerna av DAO på en bra och hög nivå. Brist på progesteron skapar alltså brist på DAO. För mycket östrogen minskar också DAO. Bönor, linser, baljväxter och mejeriprodukter ökar östrogenet – vilket minskar DAO.

Det finns även en koppling till sköldkörtelns funktion. Progesteron behövs för att bygga om energilager-hormonet T4 (tyroxin) till sin aktiva form av T3 (Trijodtyronin) för att kunna reglera kroppens ämnesomsättning. Det sker i lever, njure och andra organ. Om man har mycket stress och oro så används progesteronet till kortisol, och då känner man sig energilös för kroppen kan inte omvandla T4 till energiformen T3. Det gör att DAO minskar ännu mer.

Hormonell obalans, histamin och DAO hänger alltså samman. Så avstressande aktiviteter och koständring kan förbättra mycket!

Välkommen till ditt nya liv!

Ja som du ser är det en ordentlig kostomläggning, men det blir bra när man väl ställt om. Som du ser är det en hel del mat som försvinner. Mitt enkla råd är att låt bli all industriprocessad mat, rökt och fermenteras mat, konservburksmat, sockermat, gluten och komjölksprodukter samt nattskuggeväxterna. Det går väldigt fort att handla mat! 

Gröna Kuren kan fungera rätt väl bara man låter bli spenat och ruccola. Hälsofördelarna överväger stort det besvär det tar att ställa om kosten, samt att det är så mycket godare!

Jag vill poängtera att histamininnehållet beroende på kvalitet o hantering av matämnet, och t ex går viss ekologisk kako bra men inte den vanliga, alkaliskt behandlade kakaon.  Det bästa är att lära sig muskeltestning o testa sig själv eller maten. Då kan man se dels hur mkt histamin en matvara innehåller på relativ skala 1-10, och dels hurvida ens system tål det. Man kan ju ha fler känsligheter än HIT.

Jag är övertygad om att mycket av de diffusa symtom som finns idag med dåliga magar, trötthet, utmattning, allergier etc, vilka inte direkt kan härledas till någon dysfunktion i organ – beror just på HIT – histaminintolerans. Du kan göra en analys för 950 kr eller bara lägga om kosten och lyssna på hur din kropp reagerar. Berätta gärna om det i kommentarsfältet nedan.

Ät dig friskDieterKost & hälsaMat och Hälsa

Annons