Startade för åtta år sedan
Stockholm beauty week är ett årligt återkommande evenemang inom skönhet och hälsa som lockar många utställare och en stor skara besökare, såväl branschfolk som allmänheten är välkomna. I år hölls skönhetsmässan 17-18 maj och återvände till Norra Latins vackra lokaler i centrala Stockholm, där även förra årets upplaga utspelade sig.
Arrangören Maria Forssén har sedan starten 2014 haft stort fokus på det naturliga och ekologiska som här får samsas sida vid sida vid konventionella hudvårds- och skönhetsprodukter och behandlingar. Det är knappt två veckor sedan branschorganisationen NOC Sweden hade sin gala Organic Beauty Awards, där vinnare i olika hudvårds- och skönhetskategorier utsågs. Flera av dem är representerade på skönhetsveckan, taggade att möta sina kunder – något de sällan gör till vardags.
Stort intresse för naturlig hudvård
Som ambassadörer för naturlig hudvård är det en möjlighet att få svara på frågor och förklara fördelarna med att välja naturliga hudvårdsprodukter menar Carina Swartz, VD för Rosenserien som tog hem tidningen Hälsas läsares pris för bästa produkt för sin ansiktskräm Calming moisturizer härom veckan. Hon värdesätter särskilt mötet med kunderna:
– Det bästa är att man får träffa så många härliga människor och så många olika människor, säger Carina. Möjligheten att möta både press och återförsäljare värderas högt, att mässan skiljer sig från traditionella mässor uppskattas också. Det är en mässa alla tycker det är roligt att gå på. Vi gillar atmosfären.
Märker du att du får frågor om naturlig hudvård från de som i vanliga fall använder konventionella produkter?
– Absolut, intresset är stort! Det är en trend med naturligt och ekologiskt och ju mer medvetenheten ökar desto fler frågor får vi.
Den vanligaste frågan är enligt Carina om produkterna fungerar.
– Jag skulle säga att det funkar bättre än konventionell hudvård, säger Carina som tycker att kunderna märker stor skillnad när de gått över till deras produkter.
Rosenserien har sedan några år en produktserie för män under namnet Sweden Eco där man samarbetar med dansaren Tony Irving – självutnämnd hudvårdsnörd som bytt ut botox och kemisk peeling mot naturlig hudvård. Även Tony närvarade på mässan.
Utbildningar inom naturlig hälsa och skönhet
Johanna Bjurström, är grundare av Holistic health academy och utbildar terapeuter som arbetar med både in- och utsidan med fokus på naturligt och ekologiskt. Hon ställer ut för fjärde året i rad, året innan lanserade hon sin bok ”Happy skin” på mässan.
Det viktigaste för mig på mässan är att bra ekologisk hudvård syns mer och att man här även har chansen att prova. För mig är det också viktigt att få ut budskapet om hudens funktion inifrån och ut. Vad som påverkar huden och vad den försöker säga till oss.
Obalanser i kroppen kan visa sig som olika hudtillstånd förklarar Johanna.
Märker du ett ökat intresse för naturlig hudvård?
– Intresset ökar hela tiden, framförallt hos hudterapeuter som blir mer medvetna och hellre vill arbeta med rena och ekologiska produkter utan syntetiska ämnen.
Något som är bättre för hälsan understryker hon. Men frisk hud kommer minst lika mycket inifrån, förutom att ta bort sådant som stör är det viktigt att tänka på vad man äter förklarar Johanna.
– Öka upp med grönt på tallriken och dra ner på det andra!
Stress påverkar hudens näringsupptag negativt, där är andning och meditation viktiga redskap menar Johanna som hittills utbildat över 600 elever. Nyligen sjösatte hon en ny kurs med inriktning på vattenfasta tillsammans med hälsoprofilen Sanna Ehdin.
Olika sorters kosttillskott
Att insidan är minst lika viktig märks även bland övriga utställare. Här finns flera olika kosttillskott att välja mellan, bland annat kända märken som Silicea med nyheten Kollagen plus och New Nordic men också nykomlingar som Do shot – en lättupptaglig variant av den antiinflammatoriska gurkmejan. Där hudvårdsmärken som Maria Åkerberg tidigare tagit fram egna tillskott har Silicea sedan några år den lugnande sprejen Skin repair spray samt ett schampo, nu har man dessutom tagit fram en reparerande sprej för skadat hår.
På mässan presenterade man en stor undersökning där deltagare från 18 till 88 år fått svara på frågor om hur de förhåller sig till sitt hår och vad hårets kvalitet betyder för dem. Deltagarna fick testa kiseltillskott för att se om de upplevde någon skillnad. Även New Nordic har gått från att bara fokusera på tillskott till att ta fram hud- och hårvårdprodukter som matchar tillskotten och säger sig vilja arbeta både från utsidan och insidan.
Silicea presenterade en stor kundundersökning.
Fler kopplingar mellan utsida och insida hittar man vid näringsfysiologen Fredrik Paulúns bord, han medverkar med sin nya bok ”Hälsokompassen” (Mondial) och presenterar samtidigt ett samarbete med företaget Dynamic Code där man genom DNA-tester kan se sina genetiska förutsättningar när det kommer till näringsupptag, träning eller hud.
Svenska Dynamic code samarbetar med näringsfysiologen Fredrik Paulún och har tagit fram ett test särskilt för huden.
– Testerna är kartan säger Fredrik, som boken hjälper dig att navigera.
Slutligen, nytt för mässan i år är ett samarbete med Business France som introducerar en grupp franska märken som tidigare inte finns representerade på den svenska marknaden, i hopp om att hitta distributörer. Av de fjorton franska märken som medverkade är alla utom två naturliga och ekologiska, enligt en av utställarna som Ekoappen talade med.
Naturliga och ekologiska märken på mässan
Bruns Products
Eco Sonya
Esse Skincare
Inika Organic
Nordic beauty bar
Orgaid
Pulpe de vie
Rosenserien och Sweden Eco
Saga of Idun
Terese & Soon
Tvåla & Tvaga
Och många fler som du kan hitta här!
Av Nina Törmark