Det är egentligen enkelt, men vi behöver bli påminda. Och fatta beslut om det. Samt tillämpa det dagligen och öva dig, det är så vi förändrar. Rensa, hjärnbalans, sensefulness, vardagslycka, hjärtfokus, sinnesro, bliss ~ och det blir precis lika bra som det låter! 

Jag har förenklat mitt liv mycket, och lever mitt liv enligt principer. Princip #1 är att jag bestämmer inget som inte behöver bestämmas. Den har folk problem med. De hanterar sin egen osäkerhet genom pressa andra på vad ska ske, vad är planerat. Men enorm befrielse att inse att inget måste bestämmas, men man kan välja att bestämma saker. För allt börjar med ett beslut:

Utan beslut, ingen ändring. Bara du kan bestämma det, ingen annan. Det är att leva medvetet.

Öppna dina sinnen och ta in ett nytt sätt att leva. Du kan bli förvånad hur kraftfullt och potent det är. Hur snabbt och positivt ditt liv kan ändras.

Lev ditt liv nu – för det är nu det händer. Och det bästa är: du är värd allt det goda!

Det finns mer här i livet än att öka hastigheten på det. – Gandhi

~

1. Rensa

(Declutter) Välj bort det som tar energi och lägg till det som tillför energi.Det gäller allt – prylar, relationer, åtaganden, allt som finns i din värld och binder eller håller energi.

Dvs allt är laddat med energi, som du eller andra gett det – och välj vad du behåller. Bra energi underlättar sinnesfriden. 

Har vi för mycket prylar så äger de oss (vår tid och space)….

~

2. Hjärnbalans

(Mindbalance) – Träna impulskontrollen, minska reaktiviteten och retligheten. Bromsa dig själv, djupandas och skapa distans till det som sker. Du är inte dina känslor.

Var mindre reaktiv och mer reflekterande

Gå från att vara reaktiv till att vara reflekterande. Dra ner på intensitet och kick-beroende beteende. Balansera yin-yang – vila och aktivitet, inåt och utåt. Ge utrymme för egen tid, vila och ”göra ingenting”-pauser.

Att träna medveten andning hjälper stort… För den som kontrollerar sin andning, kontrollerar allt i sitt eget liv. Yoga, meditation och mindfulness är ypperlig andningsträning också.

~

3. Sensefulness

Träna närvaro och närhet, och främst till dig själv – med hjälp av din kropp, andning, smak och sinnen. Stanna upp, ta ett djupt anderag och var med dina sinnen. Dofta på något gott, se på något vackert och smek något behagligt. Krama om någor, vänd ansiktet mot ljuset… det finns oänligt många sätt att vara närvarande i kroppen mha sinnena.

Att sluta med alkohol är ett enkelt sätt att bli mycket mer närvarande. Lev mer framme i din eget spirit (ande & själ) och mindre gömd bakom ”spirit”, alkohol. (Märkligt det fått samma namn med diametralt olika betydelse.) Se länk nederst med mer info.

~

4. Vardagslycka

– Le och skratta ofta, för ju mer glada vi är desto mer höjs vår nivå av tillfredsställelse. Det är enkel autofeedback: det du matar får du mer av. Det är även vetenskapligt bevisat att man själv blir lyckligare av att le oftare.

Forskning om hjärnans spegelneuroner visar att de känslor vi ser speglas i hjärnan, och aktiverar samma känslor inom oss. Samt att dra på smilbanden (musklerna) sänder signaler till huärna att vi är nöjda och glada  dvs allt är lugnt och bra.

~

5. Träna Blissful Mind

Skifta från att sätta hjärnan i fokus till hjärtat i fokus. Därför att det lugnar hela ditt system – kropp och tankar fort! Hjärnan är oftast i det förflutna och bearbetar eller ältar, eller i framtiden och planerar. Hjärnan (tankarna) är sällan i nuet, medan hjärtat alltid är i nuet.

Så träna dig att vara här och nu, och bästa sättet är mha Blissful Mind-metoden. Att dagligen träna Blissfulmind–metoden  (fd Happy Heart-metoden som jag utvecklade 2014-16) är ett väl fungerande sätt att skapa ett omgående inre lugn.  Du bryter med stressen och oron när den sker, och får då loss väldigt mycket energi. Den har tidigare bundits i att ständigt scanna omgivningen för verkliga eller upplevda faror… Våga kliv ur hjärnan och ner i hjärtat, för att:

Hjärtat upplever  och reagerar på omgivningen, och hjärnan svarar på det.

~

6. Sinnesro

Skapa ro i ditt sinne genom att med jämna mellanrum släpp taget om det förflutna genom att acceptera det som hänt och förlåta dig själv. Du gjorde så gott du kunde och handlade enligt din kunskap och övertygelse då. Sluta praktisera falsk kontroll, dvs försöka påverka och förändra något som redan har hänt!

Min FALC-metod kan vara till hjälp: FALC-metoden – Forgiveness, Acceptance, Letting go & Closure – för att aktivt se till att släppa taget helt och fullt. Endast då kan man bli fri. På svenska blir det en cykel av: förlåta, acceptera, låt vara (släpp taget) och klart ~ and repeat!

7. Vänlighet, godhet och tacksamhet

Praktisera vänlighet, godhet och tacksamhet. Det är att tillämpa det i din vardag, och aktivt göra goda, vänliga handlingar för varandra. Det är även låta dig uppfyllas av tacksamhet för det som är bra och fungerar.

Dessa saker skapar kärlek! Och vi är gjorda för den energin – vi är kärleksvarelser, det är vårt bränsle och drivkraft. Precis som växter behöver sol, vatten och bördig jord som näring för att växa och överleva, behöver våra mänskliga celler kärlek. Och “kärlek” består av små mikromoment av olika handlingar och tankar som väcker just denna goda, varma blisskänsla.

Våra celler och därmed även vi frodas och växer i närvaro av kärlek ~ bliss!

Kärleksenergin (bliss) är lika viktigt för våra mänskliga cellers överlevnad, som solljuset är för de gröna växterna. Utan kärlek och beröring dör små barn, och vi vuxna förtvinar. Obs det går utmärkt att få och ge kärlek till sina husdjur, häst etc..

.

~

Läs mer om:

Dr Sanna Ehdins bloggMening, kärlek & glädje